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Original title:
Structural Loads of a Mach-Scaled Rotor in Dynamic Stall - An Experimental Hover Analysis
Translated title:
Strukturlasten eines Mach-skalierten Rotors unter dynamischer Strömungsablösung - Eine experimentelle Untersuchung im Schwebeflug
Author:
Heuschneider, Verena Maria
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Institution:
Hubschraubertechnologie (Prof. Yavrucuk)
Advisor:
Hajek, Manfred (Prof. Dr.)
Referee:
Hajek, Manfred (Prof. Dr.); Sirohi, Jayant (Prof., Ph.D.); Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
rotorcraft, helicopter, dynamic stall, pitching airfoil, pitching rotating blade, static stall, load overshoot, load hysteresis, cycle-to-cycle variations, rotor test rig, MERIT, blade root moments, pitch link forces, blade deformation, DIC
Translated keywords:
Drehflügler, Hubschrauber, dynamische Strömungsablösung, aufnickendes Profil, aufnickendes rotierendes Blatt, statische Strömungsablösung, Lastüberhöhung, Lasthysterese, Umlaufvariationen, Rotorprüfstand, MERIT, Blattwurzelmomente, Steuerstangenkräfte, Blattdeformation, DIC
TUM classification:
VER 500; VER 562; VER 590
Abstract:
This PhD thesis comprises the experimental investigation of dynamic stall on a Mach-scaled, hingeless two-blade rotor. The effects of rotor control parameters on structural rotor loads during dynamic stall are investigated on a specifically developed rotor test rig. The results are compared to data of a pitching airfoil in wind tunnel. Parameter trends and cycle-to-cycle variations are analyzed.
Translated abstract:
Vorliegende Doktorarbeit umfasst die experimentelle Untersuchung der dynamischen Strömungsablösung an einem Mach-skalierten, gelenklosen Zweiblattrotor. Mit Hilfe eines speziell entwickelten Rotorprüfstands werden die Auswirkungen von Rotorsteuergrößen auf Rotorstrukturlasten im dynamischen Strömungsabriss untersucht. Die Ergebnisse werden mit denen eines aufnickenden Profils im Windkanal verglichen. Dabei werden Parametertrends und Umlaufvariationen analysiert.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1737676
Date of submission:
18.03.2024
Oral examination:
05.08.2024
File size:
69181109 bytes
Pages:
251
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bvb:91-diss-20240805-1737676-1-4
Last change:
22.01.2025
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