User: Guest  Login
Original title:
Simultaneous Optimization of Energy Management for Heating and Driving Strategy of a Battery Electric Vehicle
Translated title:
Gleichzeitige Optimierung des Energiemanagements für Heizung und Fahrstrategie bei batterieelektrischen Fahrzeugen
Author:
Minnerup, Katharina Jutta Anna
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Hamacher, Thomas (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Battery Electric Vechiles ; Energy Management System ; HVAC ; Driving Strategy
TUM classification:
VER 020
Abstract:
The automotive sector focuses on battery electric vehicles, autonomous driving, and connected functionalities. This thesis presents an energy management system maximizing range with limited computation capacity. It optimizes velocity, heater power, and air mass flow, transferring parameters to other trips. The holistic optimization reduces energy consumption and outperforms serial optimization, showing promising results in simulated vehicles.
Translated abstract:
Der Automobilsektor fokussiert sich auf elektrisches, autonomes und vernetztes Fahren. Diese Dissertation präsentiert ein Energiemanagementsystem für batterieelektrische Fahrzeuge, das Reichweite maximiert. Geschwindigkeit, Heizleistung und Luftmassenstrom werden optimiert und auf andere Fahrten übertragen. Der Ansatz reduziert den Energieverbrauch erheblich, benötigt wenig Daten und Rechenkapazität. Die ganzheitliche Optimierung zeigt vielversprechende Ergebnisse in simulierten Fahrzeugen.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1707408
Date of submission:
05.05.2023
Oral examination:
11.01.2024
File size:
3821543 bytes
Pages:
126
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20240111-1707408-1-4
Last change:
05.12.2024
 BibTeX