User: Guest  Login
More Searchfields
Simple search
Original title:
Wirksamkeit von Augmented Reality zur Förderung des Stoff-Teilchen-Konzeptverständnisses
Translated title:
Effectiveness of augmented reality in promoting substance-particle concept understanding
Author:
Ripsam, Melanie Ida Erika
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Social Sciences and Technology
Institution:
Professur für Fachdidaktik Life Sciences (Prof. Nerdel)
Advisor:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.)
Referee:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.); Habig, Sebastian (Prof. Dr.); Gräsel, Cornelia (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Augmented Reality, Stoff-Teilchen-Konzeptverständnis, Akzeptanz, Usability, Chemielehrkräfte
Translated keywords:
Augmented reality, substance-particle concept understanding, acceptance, usability, chemistry teachers.
TUM classification:
EDU 760; EDU 750
Abstract:
Chemische Fachsprache wird in makroskopische, submikroskopische und repräsentative Ebene geteilt. Letztere umfasst Texte, Symbole und Bilder. Novizen können die Ebenen oft nur schwer trennen. Die Lehrkraft hat eine Vorbildfunktion bei der Vermittlung des Stoff-Teilchen-Konzepts. Digitale Medien können lernwirksam sein. Augmented Reality (AR) verknüpft reale und virtuelle Welt. Split-Attention kann so vermieden werden. Mit zwei Studien wird die Akzeptanz von AR bei MINT-Lehrkräften und die Wirkun...     »
Translated abstract:
Chemical terminology is divided into macroscopic, submicroscopic, and representative levels. The latest includes texts, symbols, and images. Novices often have difficulties in separating the levels. Therefore, the teacher has a role model function in teaching the substance-particle concept. Digital media can be effective for learning. Augmented reality (AR) links the real and virtual worlds. Split attention can thus be avoided. In two studies, the acceptance of AR among STEM teachers and the eff...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1714557
Date of submission:
07.07.2023
Oral examination:
13.11.2023
File size:
15470964 bytes
Pages:
577
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20231113-1714557-1-3
Last change:
26.01.2024
 BibTeX