Video analysis professional vision training and multimedia instructional design:
Original subtitle:
Investigating preservice teachers’ noticing and reasoning about small-group tutoring and support from signaling, self-explanations, and situational interest
Translated title:
Förderung der professionellen Unterrichtswahrnehmung durch Videoanalyse und multimediales Instruktionsdesign:
Translated subtitle:
Untersuchung der wissensgesteuerten Wahrnehmung und Interpretation von Kleingruppenunterricht bei angehenden Lehrpersonen und die Unterstützung durch visuelle Hinweise, Selbsterklärungen und situationales Interesse
Author:
Farrell, Meg Daly
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Social Sciences and Technology
Institution:
Lehrstuhl für Pädagogische Psychologie (Prof. Seidel)
Advisor:
Seidel, Christina (Prof. Dr.)
Referee:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Gartmeier, Martin (Prof. Dr.)
In this dissertation, a descriptive study examines preservice teachers’ professional vision skills in noticing and reasoning about relevant tutoring events in a video analysis intervention. To follow, an experimental study investigates the provision of signaling cues and focused self-explanation prompts to further support preservice teachers’ professional vision performance in the video analysis and considers the moderating role of their situational interest in the training.
Translated abstract:
In dieser Dissertation wird die professionelle Unterrichtswahrnehmung angehender Lehrkräfte im Kontext einer Kleingruppeninstruktion untersucht. In einer videobasierten Intervention, werden die Wahrnehmung und Interpretation relevanter Instruktionshandlungen deskriptiv analysiert. Zusätzlich untersucht eine experimentelle Studie die Effektivität von Aufforderungen zur Selbsterklärung und textbasierten Hinweisen zur Förderung der professionellen Unterrichtswahrnehmung.