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Original title:
Neue Wege zur Weiterentwicklung des Dieselbrennverfahrens durch den Einsatz des synthetischen Kraftstoffs Oxymethylenether
Translated title:
New Ways to Advance the Diesel Combustion Process through the Use of the Synthetic Fuel Oxymethylene Ether
Author:
Pöllmann, Simon
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.-Ing.); Atzler, Frank (Prof. Dr.-Ing.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Oxymethylenether, OME, Dieselbrennverfahren, alternative Kraftstoffe, Thermodynamik, Emissionen, Wirkungsgrad, Stickoxide
Translated keywords:
Oxymethylene ether, OME, diesel combustion process, alternative fuels, thermodynamics, emissions, efficiency, nitrogen oxides
TUM classification:
MAS 520
Abstract:
Oxymethylenether (OME) ist ein vielversprechender synthetischer Kraftstoff für nachhaltige Dieselmotoren. Die nahezu rußfreie Verbrennung erlaubt eine intensive Anwendung innermotorischer Maßnahmen zur Minimierung der Stickoxid-Emissionen sowie zur Verbesserung des Wirkungsgrades. Ziel dieser Arbeit ist die Untersuchung und Bewertung entsprechender Maßnahmen an einem Heavy-Duty Einzylinder-Forschungsmotor. Auf Basis der Erkenntnisse werden mögliche Konzepte für einen OME-Motor abgeleitet.
Translated abstract:
Oxymethylene ether (OME) is a promising synthetic fuel for sustainable diesel engines. The nearly soot-free combustion allows an intensive application of in-engine measures to minimize nitrogen oxide emissions as well as to improve efficiency. The aim of this work is to investigate and evaluate corresponding measures on a heavy-duty single-cylinder research engine. Based on the findings, possible concepts for an OME engine are derived.
ISBN:
978-3-943813-44-9
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1703130
Date of submission:
30.03.2023
Oral examination:
08.01.2024
Last change:
18.03.2024
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