User: Guest  Login
Original title:
Die Entwicklung professioneller Handlungskompetenz durch das Lösen von Problemen in der stationären Krankenpflege
Original subtitle:
Ansatzpunkte für Praxisanleiter/innen und anderes betriebliches Bildungspersonal
Translated title:
The development of professional agency through problem-solving in clinical nursing
Translated subtitle:
Cues for nursing educators and other training staff
Author:
Krell, Johannes
Year:
2018
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Wittmann, Eveline (Prof. Dr.)
Referee:
Wittmann, Eveline (Prof. Dr.); Weyland, Ulrike (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
professionelle Handlungskompetenz, Kompetenzentwicklung, Pflegekompetenz, professionelle Pflegekompetenz, Kompetenzvermittlung, Kompetenzorientierung, Praxisanleiter, Praxisanleiterin, Mentor, Mentorin, Weiterbildung, Fortbildung, Personalentwicklung, betriebliches Bildungspersonal, berufliches Bildungspersonal, Pflege, Krankenpflege, stationäre Pflege, Krankenhaus, Expertise, Berufserfahrung, Experten, Novizen, Benner, Informationskompetenz, Informationsprozess, Informationsaustausch, Informati...     »
Translated keywords:
agency, professional agency, nursing, competence, expertise, expert, problem solving, nurses, workplace learning, learning at the workplace, training
TUM classification:
EDU 440d
Abstract:
In dieser Monographie wird untersucht, in welchen Situationen am Arbeitsplatz sich Pflegende unterschiedlicher Berufserfahrung mit Problemen konfrontiert sehen, zu deren Lösung sie Informationen heranziehen, welche Informationsquellen sie dazu nutzen und wie sie Informationen bewerten. Durch die Ergebnisse werden für das betriebliche Bildungspersonal in der Pflege Hinweise zur anforderungsgerechten Bereitstellung von Informationen entwickelt. Es wurde eine Kombination aus qualitativen Interviews...     »
Translated abstract:
In this monograph I examine in which situations in the workplace clinical nurses meet problems at different stages of experience. I further inquire when they ask for information to solve these problems, which sources of information they use and how they evaluate information. As the result of this work cues for nursing educators are developed on how to provide information at the workplace efficiently. A combination of qualitative interviews and a quantitative survey was conducted.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1388231
Date of submission:
25.09.2017
Oral examination:
24.01.2018
File size:
2278857 bytes
Pages:
314
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20180124-1388231-1-2
Last change:
29.05.2018
 BibTeX