User: Guest  Login
Original title:
Lehrkräfteprofessionalisierung zum digital unterstützten naturwissenschaftlichen Arbeiten in heterogenen Klassen
Original subtitle:
Eine Interventionsstudie mit Biologielehrkräften an Gymnasien und FOS/BOS
Translated title:
Teacher professionalisation for digitally supported science teaching in heterogeneous classes
Translated subtitle:
An intervention study with biology teachers at german secondary schools (Gymnasien and FOS/BOS)
Author:
Weidenhiller, Patrizia Claudia
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Social Sciences and Technology
Institution:
Professur für Fachdidaktik Life Sciences (Prof. Nerdel)
Advisor:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.)
Referee:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.); Stinken-Rösner, Lisa (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
NAT Naturwissenschaften (allgemein)
Keywords:
Digitalisierung; Inklusion; Lehrkräfteprofessionalisierung; Biologieunterricht; Experimentieren
Translated keywords:
Digitalisation; inclusion; teacher professionalisation; biology lessons; experimentation
TUM classification:
EDU 760; EDU 750
Abstract:
Die Umsetzung von diklusivem naturwissenschaftlichen Unterricht bedarf einer Professionalisierung der Lehrkräfte. Die Studie zeigt, inwiefern eine Fortbildung die Einstellungen der Lehrkräfte zu digitalen Medien und Inklusion, sowie deren Selbstwirksamkeitserwartung in den TPACK Dimensionen beeinflussen kann, um das unterrichtliche Handeln hin zu diklusivem Unterricht im Sinne der Theory of Planned Behavior zu verändern und klärt den nicht signifikanten Einfluss des Hintergrundfaktors Wissen.
Translated abstract:
The implementation of digital-inclusive science lessons requires the professionalisation of teachers. The study shows the extent to which training can influence teachers' attitudes towards digital media and inclusion, as well as their self-efficacy expectations in the TPACK dimensions, in order to change their teaching behaviour towards digital-inclusive teaching derived from the Theory of Planned Behaviour and clarifies the non-significant influence of the background factor knowledge.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1726060
Date of submission:
16.11.2023
Oral examination:
04.03.2024
File size:
35620749 bytes
Pages:
559
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20240304-1726060-1-9
Last change:
08.08.2024
 BibTeX