User: Guest  Login
Original title:
Optimierte Integration vom Hochvolt-Heizgerät im Elektrofahrzeug
Translated title:
Optimized integration of the high-voltage heater to the electric vehicle
Author:
Steinsträter, Matthias
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Jaensch, Malte (Prof., Ph.D.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
VER 020
Abstract:
Die Reichweite von batterieelektischen Fahrzeugen nimmt bei geringen Temperaturen durch die Heizung des Innenraums und der eingeschränkten Rekuperation deutlich ab. In dieser Arbeit werden Betriebsstrategien für Heizgeräte entwickelt, die eine Umwandlung von elektrischer Rekuperations- in Wärmeleistung bewirken und damit die Reichweite und die Batterielebensdauer verbessern. Eine simulative Untersuchung zeigt Reichweitenvorteile bis zu 12 % und Lebensdauerverbesserungen bis zu 5 %.
Translated abstract:
The range of battery electric vehicles decreases significantly at low temperatures due to cabin heating and limited recuperation. In this dissertation, operating strategies for heaters are developed to convert electric recuperation power to thermal power, improving range and battery life. A simulative study shows range benefits up to 12 % and lifetime improvements up to 5 %.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1687888
Date of submission:
04.10.2022
Oral examination:
10.01.2023
File size:
11991689 bytes
Pages:
153
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20230110-1687888-1-5
Last change:
15.05.2023
 BibTeX