User: Guest  Login
Original title:
Development and Educational Design of the Digital SpinDrops Learning Environment on the Basics of 1H NMR Spectroscopy
Original subtitle:
Possible Uses of Interactive Visualizations and Simulations and their Influence on Learning
Translated title:
Entwicklung und didaktische Gestaltung der digitalen SpinDrops-Lernumgebung zu den Grundlagen der 1H-NMR-Spektroskopie
Translated subtitle:
Einsatzmöglichkeiten von interaktiven Visualisierungen und Simulationen und deren Einflüsse auf das Lernen
Author:
Diermann, Dominik
Year:
2025
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Social Sciences and Technology
Institution:
Professur für Didaktik der Chemie (Prof. Koenen)
Advisor:
Koenen, Jenna (Prof. Dr.)
Referee:
Koenen, Jenna (Prof. Dr.); Glaser, Steffen J. (Prof. Dr.); Banerji, Amitabh (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
CHE Chemie; EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
1H NMR spectroscopy, digital learning, interactivity, lecture content, digital learning environment
Translated keywords:
1H-NMR-Spektroskopie, digitales Lernen, Interaktivität, Vorlesungsinhalte, digitale Lernumgebung
TUM classification:
CHE 015; EDU 750
Abstract:
This dissertation aims to support the conceptual understanding of the most important basics of 1H NMR spectroscopy with the theory-driven development and empirical investigation of the digital SpinDrops Learning Environment (SDLE). After confirming the content structure of the SDLE through a German-wide survey with lecturers, investigations of the digital and interactive learning environment showed significant positive effects on learning, which were independent of the level of interactivity.
Translated abstract:
Diese Dissertation behandelt die Unterstützung des Konzeptverständnisses der wichtigsten Grundlagen der 1H-NMR-Spektroskopie durch die theoriegeleitete Entwicklung und empirische Beforschung der digitalen SpinDrops Lernumgebung (SDLU). Nachdem die Inhalte der SDLU durch eine deutschlandweite Dozierenden-Umfrage motiviert wurden, ergaben die Untersuchungen der digitalen und interaktiven Lernumgebung eine signifikante Lernförderlichkeit, jedoch unabhängig vom Grad der Interaktivität.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1759213
Date of submission:
22.10.2024
Oral examination:
05.02.2025
File size:
91393078 bytes
Pages:
355
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bvb:91-diss-20250205-1759213-0-4
Last change:
26.02.2025
 BibTeX