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Original title:
Mensch-Maschine-Interaktionskonzepte für Fahrerassistenzsysteme im Kreuzungsbereich
Translated title:
Human-Machine Interaction Concepts for Advanced Driver Assistance Systems Addressing Intersection Safety
Author:
Thoma, Stephan
Year:
2010
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Klinker, Gudrun J. (Prof., Ph.D.)
Referee:
Bubb, Heiner (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Fahrerassistenz, Mensch-Maschine-Interaktion, Warnungen
Translated keywords:
Advanced Driver Assistance Systems, Human-Machine-Interaction, Warnings
Abstract:
Zukünftige Fahrerassistenzsysteme zielen darauf ab, die Sicherheit für Fahrer, Passagiere und Fußgänger insbesondere im Kreuzungsbereich zu erhöhen. Eine erfolgreiche Umsetzung setzt auf den Fahrer zugeschnittene Interaktionskonzepte voraus. Die Frage, welche Zusatzinformationen eine Warnmeldung im Fahrzeug transportieren sollte, stellt einen Schwerpunkt der Arbeit dar. In Fahrsimulatorexperimenten werden die Auswirkungen von generischen im Vergleich zu systemspezifischen visuellen Warnungen un...     »
Translated abstract:
Future Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) aim at increasing the safety of drivers, passengers and pedestrians, especially at intersections. Successfull implementation requires optimal human machine interaction concepts. This thesis focuses on the question how much additional information an in-vehicle warning should carry. In driving simulator experiments, the effect of generic visual warnings in comparison to system-specific visual warnings was evaluated. In addition, the benefit of spat...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=818177
Date of submission:
12.10.2009
Oral examination:
28.04.2010
Pages:
200
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20100428-818177-1-7
Last change:
10.05.2010
 BibTeX