User: Guest  Login
Original title:
Investigating student interest in the context of problem-based learning
Original subtitle:
A design-based research study
Translated title:
Eine Untersuchung zum Schülerinteresse im Kontext des Problembasierten Lernens
Translated subtitle:
Eine design-based research Studie
Author:
Knogler, Maximilian
Year:
2014
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Lewalter, Doris (Prof. Dr.)
Referee:
Lewalter, Doris (Prof. Dr.); Gräsel, Cornelia (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
PSY Psychologie
Keywords:
Motivation, interest, problem-based learning, secondary education
Translated keywords:
Interesse, Motivation, problembasiertes Lernen
TUM classification:
EDU 450d
Abstract:
This dissertation investigates student interest in the context of problem-based learning (PBL). It aligns the agenda of advancing interest theory with using research to make a difference in classrooms. The dissertation includes five empirical studies which are guided by a design-based research approach. The findings highlight the dynamics of motivation-in-context experiences and they identify specific affordances of PBL activities which foster students’ interest thereby extending the empirical b...     »
Translated abstract:
Diese Dissertation untersucht das Interesse von Schülerinnen und Schülern im Kontext des Problembasierten Lernens. Damit leistet sie einen Beitrag zur empirischen Validierung der Interessentheorie sowie zur Unterrichtspraxis. Die Dissertation umfasst 5 empirische Studien nach dem Design-Based Forschungsansatz. Die Befunde unterstreichen die Dynamik von Motivationsprozessen in Lernumgebungen und geben Hinweise auf deren motivationsfördernde Gestaltung.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1231828
Date of submission:
01.10.2014
Oral examination:
12.12.2014
File size:
727029 bytes
Pages:
45
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20141212-1231828-1-1
Last change:
26.05.2015
 BibTeX