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Original title:
Kooperative Längsführung für Nutzfahrzeuge
Translated title:
Cooperative Longitudinal Control for Commercial Vehicles
Author:
Hauenstein, Jürgen
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Bengler, Klaus (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
VER 020
Abstract:
Kraftstoffkosten sind ein Hauptkostenfaktor für Speditionen im Fernverkehr. Mit energieeffizienter Fahrweise können die Kosten gesenkt werden. Um die Effizienz weiter zu steigern, verbindet die entwickelte Methode den Forschungsbereich des energieeffizienten Fahrens mit den Bereichen kollektive Perzeption und kooperative Manöverabstimmung. Die Wirksamkeit des Verfahrens wurde sowohl simulativ als auch mit einem Versuchsträger am Testgelände untersucht.
Translated abstract:
Fuel costs are a major cost factor for long-haul forwarding companies. Costs can be reduced with energy-efficient driving. To further increase efficiency, the developed method combines the research area of energy-efficient driving with the areas of collective perception and cooperative maneuver coordination. The effectiveness of the method was investigated both simulatively and with an experimental vehicle at the test track.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1703690
Date of submission:
15.05.2023
Oral examination:
19.12.2023
File size:
2400999 bytes
Pages:
118
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20231219-1703690-1-3
Last change:
12.02.2024
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