User: Guest  Login
Original title:
Entwicklung und Evaluation einer adaptiven Mensch-Maschine-Schnittstelle für Nutzfahrzeuge
Translated title:
Development and evaluation of an adaptive human-machine interface for commercial vehicles
Author:
Schölkopf, Lasse
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Bubb, Heiner (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Mensch-Maschine-Schnittstelle, Lkw, Nutzfahrzeuge, Fahrzeugcockpit
Translated keywords:
Human-machine interface, Truck, Commercial Vehicle, driver‘s workplaces
TUM classification:
VER 020
Abstract:
Lkw-Fahrerarbeitsplätze verfügen über eine Vielzahl an Fahrzeugfunktionen, wodurch deren Bedienung für den Nutzer beanspruchend ist und eine hohe Variantenvielfalt im Herstellungsprozess vorherrscht. Um diese Herausforderungen zu bewältigen, wird im Rahmen dieser Arbeit eine digitale und adaptive Mensch-Maschine-Schnittstelle zur Bedienung von Fahrzeugfunktionen im Nutzfahrzeug entwickelt und evaluiert. Hierfür wird unter Einbezug von Lkw-Fahrern und nutzerzentrierten Methoden iterativ vorgegang...     »
Translated abstract:
Truck driver‘s workplaces feature a large number of vehicle functions, which makes their operation complex for the user and a high number of variants prevails in the manufacturing process. To overcome these challenges, a digital and adaptive human-machine interface for the operation of vehicle functions in commercial vehicles is developed and evaluated in this work. An iterative approach involving truck drivers and user-centered methods is used for this purpose.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1712097
Date of submission:
14.06.2023
Oral examination:
23.10.2023
File size:
4184694 bytes
Pages:
161
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20231023-1712097-1-3
Last change:
13.11.2023
 BibTeX