The dissertation is an investigation of changes in medical communication competence and attitudes during undergraduate medical education in two publications. The first publication describes the validation of a measure to examine changes in medical communication competence in two cohorts. The second publication reports attitude changes toward medical communication during the clinical elective year by applying the Q methodology. The results highlight an increase in medical communication competence during medical studies in general and empathetic attitudes in particular.
«
The dissertation is an investigation of changes in medical communication competence and attitudes during undergraduate medical education in two publications. The first publication describes the validation of a measure to examine changes in medical communication competence in two cohorts. The second publication reports attitude changes toward medical communication during the clinical elective year by applying the Q methodology. The results highlight an increase in medical communication competence...
»
Übersetzte Kurzfassung:
Die Dissertation untersucht die Veränderungen ärztlicher Gesprächskompetenz und -einstellungen während des Medizinstudiums in zwei Publikationen. Die erste Publikation beschreibt die Validierung eines Messinstruments zur Untersuchung dieser Kompetenzveränderungen in zwei Kohorten. Die zweite Publikation berichtet über Einstellungsveränderungen zur ärztlichen Gesprächsführung während des Praktischen Jahres mittels der Q-Methode. Die Ergebnisse weisen auf eine Zunahme der Gesprächskompetenz während des Medizinstudiums im Allgemeinen und der Einstellungen zur Empathie im Besonderen hin.
«
Die Dissertation untersucht die Veränderungen ärztlicher Gesprächskompetenz und -einstellungen während des Medizinstudiums in zwei Publikationen. Die erste Publikation beschreibt die Validierung eines Messinstruments zur Untersuchung dieser Kompetenzveränderungen in zwei Kohorten. Die zweite Publikation berichtet über Einstellungsveränderungen zur ärztlichen Gesprächsführung während des Praktischen Jahres mittels der Q-Methode. Die Ergebnisse weisen auf eine Zunahme der Gesprächskompetenz währen...
»