User: Guest  Login
Original title:
Analyse des Implementationsprozesses praktischer DNA-Untersuchungen in den Biologieunterricht: Gelingensbedingungen und Barrieren
Translated title:
Analysis of the implementation process practical DNA analysis in biology classes: success factors and barriers
Author:
Großbruchhaus, Sara
Year:
2025
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Social Sciences and Technology
Institution:
Professur für Fachdidaktik Life Sciences (Prof. Nerdel)
Advisor:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.)
Referee:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.); Schmiemann, Philipp (Prof. Dr.); Parchmann, Ilka (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Language:
de
Subject group:
BIO Biowissenschaften; EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Lehrkräftefortbildung, Implementation, Biotechnologie, Interviewstudie
Translated keywords:
teacher training, implementation, biotechnology, interview study
TUM classification:
EDU 760; EDU 750
Abstract:
Lehrkräftefortbildungen haben das Potential fachliche sowie technische Innovationen über die Professionalisierung von Lehrkräften schnell in die Unterrichtspraxis zu integrieren. Diese Interviewstudie (N=39) untersucht Begründungsmuster und Handlungsschritte von Lehrkräften bei der Implementation praktischer DNA-Analysen in den Unterricht. Dabei zeigte sich, dass die persönliche Wahrnehmung und Priorisierung bekannter Einflussfaktoren entscheidend sind, als bisher in der Literatur angenommen.
Translated abstract:
Professional development has the potential to quickly integrate scientific and technical innovations into classroom practice by training teachers. This interview study (N=39) examines teachers' reasons and action steps for implementing practical DNA analysis in the classroom. The study showed that personal perception and prioritization of known influencing factors are more crucial than previously assumed in the literature.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1760252
Date of submission:
08.11.2024
Oral examination:
25.02.2025
File size:
4158153 bytes
Pages:
261
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bvb:91-diss-20250225-1760252-0-4
Last change:
17.03.2025
 BibTeX