User: Guest  Login
Original title:
Transnationale Kompetenzanerkennung
Original subtitle:
Anerkennung von im Ausland erworbenen Fachkompetenzen in der Berufsbildung
Translated title:
Transnational recognition of competences
Translated subtitle:
Recognition of factual competences acquired abroad in vocational education and training
Author:
Flacke, Laura
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Institution:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Schelten, Andreas (Prof. Dr.)
Referee:
Schelten, Andreas (Prof. Dr.); Hofmann, Wilhelm (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Kompetenz, Anerkennung, Taxonomie Tabelle
Translated keywords:
competence, recognition, taxonomy table
TUM classification:
EDU 440d
Abstract:
Eine transparente Darstellung von im Ausland erworbenen Fachkompetenzen ist zentrale Voraussetzung für die transnationale Kompetenzanerkennung. Die Beschreibung von Lernergebnissen erweist sich auf europäischer Ebene als durchsetzungsfähiger Ansatz - ist alleine jedoch unzureichend. Als transparenzfördernde Ergänzung wurde eine Taxonomie Tabelle entwickelt, im Einsatz in gemischtnationalen Ausbildungsmodulen erprobt und durch Interviews mit verschiedenen Expertengruppen überprüft.
Translated abstract:
A transparent presentation of factual competences acquired abroad is essential for transnational recognition of expertise. The description of learning outcomes seems to be an effective approach at the European level, however, is insufficient alone. The taxonomy table was created as transparency enhancing supplement, applied in mixed-national modules of vocational education and training and reviewed by interviews with different groups of experts.
Series:
Beiträge zur Arbeits-, Berufs- und Wirtschaftspädagogik
Series volume:
31
ISBN:
978-3-631-66108-6
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1231318
Date of submission:
01.10.2014
Oral examination:
08.01.2015
Last change:
13.05.2015
 BibTeX