User: Guest  Login
Original title:
Selbstschmierung hochbelasteter Zahnradkontakte mit schmierstoffgetränkten porösen Eisenwerkstoffen
Translated title:
Self-Lubrication of Highly-Loaded Gear Contacts with Oil-Impregnated Porous Ferrous Metals
Author:
Ebner, Martin
Year:
Document type:
Institution:
TUM School of Engineering and Design
University:
TU München
Advisor:
Höhn, Bernd-Robert (Prof. Dr.)
Referee:
Höhn, Bernd-Robert (Prof. Dr.); Volk, Wolfram (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
MAS Maschinenbau
Im Rahmen dieser Arbeit wurden erstmals systematische Untersuchungen zur Erforschung hochbelasteter selbstschmierender Zahnräder mit schmierstoffgetränkten Sintermaterialien durchgeführt. Selbstschmierung beschreibt dabei den belastungsabhängigen Schmierstoffaustritt aus dem offenporigen Bauteil, wodurch der Zahnradkontakt ohne externe Schmierstoffzufuhr geschmiert wird. Anhand experimenteller und simulationstechnischer Untersuchungen wird die grundsätzliche Funktionsfähigkeit bestätigt, maßgebl...     »
Translated abstract:
Within the scope of this work, self-lubricating highly-loaded tribological systems were investigated systematically for the first time. The term self-lubrication is referred to as oil that bleeds from the open-pored sintered gear and providing lubrication to the tribological system. By experimental investigations and simulations, the functionality of the self-lubricated tribological system is confirmed, significant influencing parameters are identified and an explanation of the self-lubricating...     »
Series:
Lehrstuhl für Maschinenelemente, Forschungsstelle für Zahnräder und Getriebesysteme
Series volume:
ISBN: