Original title:
Steigerung der Zahnflankentragfähigkeit durch optimierte Fertigung und Schmierung
Translated title:
Increase of the Tooth Flank Load Carrying Capacity by Optimized Manufacturing and Lubrication
Author:
König, Johannes
Institution:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.)
Referee:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.); Bergs, Thomas (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Verzahnungen, Schmierung, Grübchentragfähigkeit, Oberflächenrauheit, Eigenspannungen
Translated keywords:
gears, lubrication, pitting load capacity, surface roughness, residual stresses
Die Zahnflankentragfähigkeit einsatzgehärteter Verzahnungen wird wesentlich durch die Eigenschaften der oberflächennahen Randzone sowie durch das Zusammenspiel aus Oberflächen- und Schmierungszustand bestimmt. In der hier vorliegenden Arbeit wurden diese Einflüsse experimentell untersucht und Erweiterungen für das normierte Berechnungsverfahren zur Grübchentragfähigkeit abgeleitet. Zusätzlich wurden die Modellvorstellungen zum Rissgeschehen geschmierter, hoch belasteter Zahnflanken erweitert.
The tooth flank load carrying capacity of case-hardened gears is largely determined by the properties of the near-surface case zone and by the combination of the surface and lubrication conditions. In the present work, these influences were investigated experimentally and extensions for the standardized calculation method for the pitting load carrying capacity were derived. Furthermore, the theoretical models for the crack occurrence of lubricated, highly loaded tooth flanks were extended.
Series:
Lehrstuhl für Maschinenelemente, Forschungsstelle für Zahnräder und Getriebebau