Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Mathematik
Advisor:
Klüppelberg, Claudia (Prof. Dr.)
Referee:
Klüppelberg, Claudia (Prof. Dr.); Jacod, Jean (Prof. Dr.); Podolskij, Mark (Prof. Dr.)
Subject group:
MAT Mathematik
Keywords:
ambit processes, heterogeneous networks, interacting particle systems, Lévy bases, partial mean field limit, random measures, stochastic integration in space and time, stochastic partial differential equations, stochastic Volterra equations, supCOGARCH
Translated keywords:
Ambitprozesse, heterogene Netzwerke, interagierende Teilchensysteme, Lévybasen, partielle Molekularfeldnäherung, stochastische Integration in Raum und Zeit, stochastische partielle Differenzialgleichungen, stochastische Volterragleichungen, supCOGARCH, Zufallsmaß
TUM classification:
MAT 620d
This thesis discusses integrability criteria for tempo-spatial stochastic integrals, establishes existence and uniqueness conditions for Volterra equations with Lévy noise, and developes numerical schemes for such equations. Furthermore, it investigates limit theorems for interacting stochastic differential equations on heterogeneous networks. The theory is applied to ambit processes, stochastic partial differential equations and continuous-time volatility processes.
Die Dissertation untersucht Integrabilitätskriterien für stochastische Integrale in Raum und Zeit, Existenz und Eindeutigkeit von Lösungen für Lévy-getriebene Volterragleichungen sowie numerische Verfahren für solche Gleichungen. Außerdem werden Grenzwertsätze für interagierende stochastische Differenzialgleichungen auf heterogenen Netzwerken diskutiert. Die Theorie wird angewendet auf Ambitprozesse, stochastische partielle Differenzialgleichungen und zeitstetige Volatilitätsprozesse.
Date of submission:
18.05.2015