Fission gas behavior and interdiffusion layer growth in in-pile and out-of-pile irradiated U-Mo/Al nuclear fuels
Spaltgasverhalten und Interdiffusionsschichtwachstum in in-pile und out-of-pile bestrahlten U-Mo/Al Kernbrennstoffen
Zweifel, Tobias
Fakultät für Physik
Petry, Winfried (Prof. Dr.)
Petry, Winfried (Prof. Dr.); Tougait, Olivier (Prof.)
PHY Physik
U-Mo, nuclear fuel, swift ion irradiation, annealing
U-Mo, Kernbrennstoff, Schwerionenbestrahlung, Annealen
Worldwide, research and test reactors are to convert their fuel from highly towards lower enriched uranium, among them the FRM II. One prospective fuel is an alloy of uranium and molybdenum (abbr. U-Mo). Test irradiations showed an insufficient irradiation behavior of this new fuel due to the growth of an interdiffusion layer (abbr. IDL) between the U-Mo fuel and the surrounding Al matrix. Furthermore, this layer accumulates fission gases. In this work, heavy ion irradiated U-Mo/Al layer systems...     »