Van der Waals forces in the context of non-relativistic quantum electrodynamics
Van-der-Waals Kräfte im Kontext der nichtrelativistischen Quantenelektrodynamik
Koppen, Mario Johannes
Fakultät für Mathematik
Friesecke, Gero (Prof. Dr.)
Friesecke, Gero (Prof. Dr.); Spohn, Herbert (Prof. Dr.); Bach, Volker (Prof. Dr.)
MAT Mathematik; PHY Physik
Van der Waals, retardation, interatomic forces, mathematical physics, NRQED, QED, quantum electrodynamics
Van der Waals, Molekülkräfte, Mathematische Physik, NRQED, QED, Quantenelektrodynamik
Van der Waals forces between atoms and molecules play an important role in many areas of chemistry, biology, nanotechnology and condensed matter physics. Since the middle of the 20th century, there have been predictions in the physics literature suggesting a weakening of these interactions at large distances (about 100 angstrom), which is attributed to the influence of the electromagnetic radiation field. The subject of the present work is a mathematically rigorous analysis of these effects. The...     »