Entwicklung eines pflegepädagogischen Selbstverständnisses angehender Lehrpersonen am Beispiel der Praxisbegleitung
Translated title:
From nurse practitioner to nursing teacher
Translated subtitle:
From nursing practitioner to nursing teacher development of a nursing pedagogical self-conception of nursing teachers-to-be using the example of practical placement visits
practical placement visit; role theory; pedagogical self-image; learning site cooperation
TUM classification:
EDU 770; EDU 350
Abstract:
Anhand von insgesamt 40 Interviews über den Studienverlauf des Studiengangs Pflegepädagogik hinweg, zeigt sich hinsichtlich des Selbstverständnisses eine zweigeteilte Entwicklung der Studierenden hinsichtlich des theoretischen und des praktischen Lernorts. Die Praxisbegleitung benötigt eine klare Profilstärkung, die curricular, pflegedidaktisch und gesetzlich verankert sein sollte, um eine effektive Zusammenarbeit an beiden Lernorten umzusetzen.
Translated abstract:
On the basis of a total of 40 interviews over the course of the nursing education degree programme, a twofold development of the students' self-image with regard to the theoretical and practical learning location is evident. The task of practical placement visits requires a clear profile reinforcement, which should be anchored in the curriculum, nursing didactics and legislation in order to realise effective cooperation at both learning locations.