User: Guest  Login
Original title:
"Don't Act Like a Teacher" - How Science YouTubers become Experts
Translated title:
"Don't Act Like a Teacher" - Wie Wissen(schafts) YouTuber*innen zu Expert*innen werden
Author:
Geipel, Andrea
Year:
2021
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Governance
Advisor:
Passoth, Jan-Hendrik (Priv.-Doz. Dr.)
Referee:
Passoth, Jan-Hendrik (Priv.-Doz. Dr.); Maasen; Sabine (Prof. Dr.); Bucchi, Massimiano (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
SOZ Soziologie
Keywords:
science communication; YouTube; social media; expertise; platform studies
Translated keywords:
Wissenschaftskommunikation; YouTube; soziale Medien; Expertise; Plattformstudien
TUM classification:
TEC 006d
Abstract:
This thesis examines the extent to which expertise of science YouTubers is negotiated. Using a mixed-method approach, it was shown that the expertise of science YouTubers is negotiated between users, producers and algorithms. Knowledge shared through experiences and in networks of the platform's actors as well as the attribution of expertise by the users play a role. The latter is based on coherent narratives regarding content, channel brand and the channel community. The results of this thesis...     »
Translated abstract:
Diese Arbeit untersucht mittels eines mixed-method Ansatzes inwiefern die Expertise von Wissen(schafts) YouTuber*innen zwischen Nutzer*innen, Produzent*innen und Algorithmen verhandelt wird. Es konnte gezeigt werden, dass dabei sowohl das durch Erfahrungen sowie in Netzwerken geteilte Wissen als auch die Zuschreibung von Expertise durch die Nutzer*innen eine Rolle spielt. Letztere wird entlang kohärenter Narrative bezüglich der Inhalte, der Kanalmarke und der Kanalcommunity konstruiert. Die Erge...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1574496
Date of submission:
06.10.2020
Oral examination:
15.02.2021
File size:
2261620 bytes
Pages:
170
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20210215-1574496-1-3
Last change:
29.03.2021
 BibTeX