User: Guest  Login
Original title:
Ground-Operational Assessment of Novel Aircraft Cabin Configurations 
Translated title:
Flughafenbodenprozessbewertung von zukünftigen Flugzeugkabinenkonfigurationen 
Year:
2018 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Hornung, Mirko (Prof. Dr.) 
Referee:
Hornung, Mirko (Prof. Dr.); Bengler, Klaus (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
aircraft design, agent-based simulation, aircraft cabin, direct operating cost 
Translated keywords:
Flugzeugentwurf, agentenbasierte Simulation, Flugzeugkabine, Operationskosten 
TUM classification:
VER 500d; VER 600d 
Abstract:
This thesis presents a framework consisting of cabin design heuristics, agent-based passenger flow simulations, turnaround modeling and operational cost determination to assess novel aircraft cabin configurations. The analysis covers single- and twin-aisle cabins with passenger numbers ranging from 180 to 300, modified door positions and seat arrangements. The findings demand for further concept improvements in terms of weight, maintenance effort and their integration. 
Translated abstract:
Diese Arbeit verbindet Kabinenentwurfsheuristiken, eine agentenbasierte Passagierflusssimulation, ein Turnaroundmodell und eine Betriebskostenanalyse zur Bewertung von neuartigen Flugzeugkabinenkonzepten. Die Analyse umfasst Flugzeuge ausgelegt für 180 bis 300 Passagiere mit einem und zwei Gängen, sowieso modifizierte Türpositionen und Sitzkonzepte. Die Ergebnisse fordern Verbesserungen der Konzepte in Bezug auf Gewicht, Wartungsaufwand und deren Integrierbarkeit. 
Oral examination:
22.03.2018 
File size:
5203854 bytes 
Pages:
152 
Last change:
04.05.2018