User: Guest  Login
Original title:
Unterstützung naturwissenschaftlicher Grundbildung durch Schulklassenbesuche in naturwissenschaftlich-technischen Museen
Original subtitle:
Motivationale und kognitive Wirkung unterschiedlicher Besuchsformen
Translated title:
Supporting Student's Scientific Literacy Through School Field Trips to Science Museums
Translated subtitle:
Motivational and Cognitive Effects of Different Visiting Forms
Author:
Neubauer, Katrin
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Lewalter, Doris (Prof. Dr.)
Referee:
Lewalter, Doris (Prof. Dr.); Noschka-Roos, Annette (Prof. Dr.); Fischer, Frank (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
naturwissenschaftliche Grundbildung, schulische Museumsbesuche, Interessenentwicklung, Wissenserwerb, basic needs, kognitive Lernaktivitäten
Translated keywords:
Scientific Literacy, school field trips to museums, interest development, knowledge acquisition, basic needs, cognitive learning activities
TUM classification:
EDU 450d
Abstract:
Die Dissertation vergleicht systematisch und theoriebasiert die motivationalen und kognitiven Wirkungen unterschiedlicher Besuchsformen von Schulklassenbesuchen im naturwissenschaftlich-technischen Museum. Dabei werden sowohl motivationale und kognitive Lernergebnisse als auch Lernprozesse der Schüler in Abhängigkeit der unterschiedlichen Besuchsformen untersucht. Die Ergebnisse verdeutlichen das Potenzial von Museen für die Interessensentwicklung und den Wissenserwerb und zeigen relevante lern-...     »
Translated abstract:
The dissertation compares the motivational and cognitive effects of different forms of school field trips to science museums systematically and on a theoretical basis. Thereby, the study investigates student’s motivational and cognitive learning outcomes as well as their learning processes according to the different visiting forms. The results highlights museum’s potential to support interest development and knowledge acquisition and identifies important aspects supportive to interest and knowle...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1273957
Date of submission:
06.08.2015
Oral examination:
16.12.2015
File size:
1083237 bytes
Pages:
48
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20151218-1273957-1-2
Last change:
12.01.2016
 BibTeX