User: Guest  Login
Original title:
Randomisierte, kontrollierte Studie zum Vergleich unterschiedlich aufwändiger Psychoedukations- Interventionen bei Schizophrenie
Translated title:
Randomized, controlled trial comparing different psychoeducational interventions for patients with schizophrenia
Author:
Wagner, Veronika
Year:
2010
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Medizin
Advisor:
Leucht, Stefan M. (Priv.-Doz. Dr.)
Referee:
Förstl, Johann (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MED Medizin
Keywords:
Psychoedukation
Translated keywords:
psychoeducation
Abstract:
In dieser randomisierten, kontrollierten Multicenterstudie wurden drei unterschiedlich zeit-, kosten- und organisationsaufwändige Psychoedukations (PE)- Interventionen bei 412 schizophrenen Patienten miteinander und mit einer Kontrollgruppe verglichen. Die Interventionen waren: Profi-geleitete PE, Peer-geleitete PE und Video-geleitete PE. In allen drei Interventionsgruppen kam es im Prä-Post Vergleich zu einer Verbesserung des Wissensscores, sowie in der Horne-Skala, im DAI-10 und in der M...     »
Translated abstract:
Three different psychoeducational interventions (professional-, peer-, and video-led) were compared with each other and a control group in this randomized, controlled, multi-center study. 412 patients suffering from schizophrenia were included. After the interventions all three groups showed an improvement of knowledge of illness and of medication attitudes as assessed by the Horne Scale, the Drug Attitude Inventory-10 and the Medication Adherence Rating Scale. Most improvement was shown i...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=829161
Date of submission:
10.12.2009
Oral examination:
14.10.2010
Pages:
78
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20101014-829161-1-8
Last change:
26.10.2010
 BibTeX