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Original title:
The Contribution of Automated Driving to Road Traffic Safety – A Resilience Engineering Approach
Translated title:
Der Beitrag des automatisierten Fahrens zur Sicherheit im Straßenverkehr - ein Resilience Engineering-Ansatz
Author:
Grabbe, Niklas
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Institution:
Lehrstuhl für Ergonomie (Prof. Bengler)
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Hollnagel, Erik (Prof., Ph.D.); Sträter, Oliver (Prof. Dr. habil.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau; TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein); VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Automated driving; Human driving; Safety and risk assessment; Resilience engineering; Functional resonance analysis method; Systems thinking and complexity; Safety-I vs. Safety-II; Socio-technical system; Overtaking manoeuvre; Validation
Translated keywords:
Automatisiertes Fahren; Menschliches Fahren; Sicherheits- und Risikobewertung; Resilience Engineering; Funktionale Resonanzanalysemethode; Systemdenken und Komplexität; Safety-I vs. Safety-II; Sozio-technisches System; Überholmanöver; Validierung
TUM classification:
TEC 900
Abstract:
This thesis investigates the potential benefit of a resilience engineering approach and its reasoning for enhancing road safety in the context of automated vehicle introduction using the functional resonance analysis method (FRAM). The thesis is publication-based, representing mixed methods research. The findings are integrated concerning system design and validation, method evaluation, and industrial application.
Translated abstract:
Diese Arbeit untersucht den potenziellen Nutzen eines Resilience-Engineering-Ansatzes und dessen Schlussfolgerungen für die Erhöhung der Verkehrssicherheit im Zusammenhang mit der Einführung automatisierter Fahrzeuge unter Verwendung der funktionalen Resonanzanalysemethode (FRAM). Die Arbeit ist publikationsbasiert und umfasst gemischte Forschungsmethoden. Die Ergebnisse werden in Bezug auf Systemdesign und -validierung, Methodenbewertung und industrielle Anwendung integriert.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1720274
Date of submission:
07.09.2023
Oral examination:
07.05.2024
File size:
28515696 bytes
Pages:
262
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20230507-1720274-1-1
Last change:
20.06.2024
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