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Original title:
Battery Design for Battery-Electric Long-Haul Trucks
Translated title:
Batterieauslegung für batterieelektrische Lkw im Fernverkehr
Author:
Teichert, Olaf
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Offer,Gregory (Prof., Ph.D.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Battery-electric trucks; Battery design; Lithium-ion
Translated keywords:
Batterieelektrische Lkw; Batterieauslegung; Lithium-Ionen
TUM classification:
VER 020
Abstract:
This work presents a holistic method to design the battery of a battery-electric long-haul truck, including cell selection, battery modeling and validation, load profile generation, battery life simulation and an analysis of the impact of the battery thermal design. Results show that using a status-quo lithium-ion cell, battery-electric trucks can mimic diesel truck operation in a cost-competitive manner, with negligible payload losses and no volume constraints onboard the vehicle, provided that...     »
Translated abstract:
Diese Arbeit präsentiert eine Methode zur Batterieauslegung für batterieelektrische Lkw im Fernverkehr, einschließlich Zellauswahl, Batteriemodellierung und -validierung, Lastprofilerstellung, Batterielebensdauersimulation und Thermosystemauslegung. Die Ergebnisse zeigen, dass batterieelektrische Lkw mit einer status-quo Lithium-Ionen-Zelle Kostenparität, Nutzlastparität und Bauraumparität mit Diesel Lkw erreichen, wenn während der obligatorischen Ladepause 1 MW Ladeleistung verfügbar ist.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1705700
Date of submission:
18.04.2023
Oral examination:
04.03.2024
File size:
5061293 bytes
Pages:
128
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20240304-1705700-1-5
Last change:
15.04.2024
 BibTeX