This thesis examines the extent to which expertise of science YouTubers is negotiated. Using a mixed-method approach, it was shown that the expertise of science YouTubers is negotiated between users, producers and algorithms. Knowledge shared through experiences and in networks of the platform's actors as well as the attribution of expertise by the users play a role. The latter is based on coherent narratives regarding content, channel brand and the channel community. The results of this thesis provide possible implications for science communication offers on social media platforms.
«
This thesis examines the extent to which expertise of science YouTubers is negotiated. Using a mixed-method approach, it was shown that the expertise of science YouTubers is negotiated between users, producers and algorithms. Knowledge shared through experiences and in networks of the platform's actors as well as the attribution of expertise by the users play a role. The latter is based on coherent narratives regarding content, channel brand and the channel community. The results of this thesis...
»
Übersetzte Kurzfassung:
Diese Arbeit untersucht mittels eines mixed-method Ansatzes inwiefern die Expertise von Wissen(schafts) YouTuber*innen zwischen Nutzer*innen, Produzent*innen und Algorithmen verhandelt wird. Es konnte gezeigt werden, dass dabei sowohl das durch Erfahrungen sowie in Netzwerken geteilte Wissen als auch die Zuschreibung von Expertise durch die Nutzer*innen eine Rolle spielt. Letztere wird entlang kohärenter Narrative bezüglich der Inhalte, der Kanalmarke und der Kanalcommunity konstruiert. Die Ergebnisse dieser Arbeit liefern dabei auch mögliche Implikationen für Angebote der Wissenschaftskommunikation auf Social-Media-Plattformen im Allgemeinen.
«
Diese Arbeit untersucht mittels eines mixed-method Ansatzes inwiefern die Expertise von Wissen(schafts) YouTuber*innen zwischen Nutzer*innen, Produzent*innen und Algorithmen verhandelt wird. Es konnte gezeigt werden, dass dabei sowohl das durch Erfahrungen sowie in Netzwerken geteilte Wissen als auch die Zuschreibung von Expertise durch die Nutzer*innen eine Rolle spielt. Letztere wird entlang kohärenter Narrative bezüglich der Inhalte, der Kanalmarke und der Kanalcommunity konstruiert. Die Erge...
»