Die historische Entwicklung der Cockpit-Instrumentierungen von Verkehrsflugzeugen
Translated title:
The historical development of cockpit instrumentation of commercial aircraft
Author:
Schuivens, Mario Josef Gerhard
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Zachmann, Karin (Prof. Dr.)
Referee:
Zachmann, Karin (Prof. Dr.); Trischler, Helmuth (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
GES Geschichte; TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein); VER Technik der Verkehrsmittel
TUM classification:
TEC 050d; GES 010d
Abstract:
Das Flugzeugcockpit ist Teil des großtechnischen Systems der Luftfahrt, dessen Komplexität an Komponenten, Anzeigen und Steuerungen parallel zur Entwicklung und Leistungsfähigkeit der Flugzeuge wuchs. Die Mensch-Maschine-Schnittstelle Cockpit veränderte sich im Spannungsfeld von verfügbaren Technologien und politischen, sozio-ökonomischen sowie kulturellen Einflussfaktoren. Die Dissertation untersucht den Wandel des sozio-technischen Systems Cockpit von den Anfängen der Motorluftfahrt bis in die 1970er Jahre und nimmt dabei insbesondere auch die Hersteller-Nutzer-Beziehung in den Blick.
«
Das Flugzeugcockpit ist Teil des großtechnischen Systems der Luftfahrt, dessen Komplexität an Komponenten, Anzeigen und Steuerungen parallel zur Entwicklung und Leistungsfähigkeit der Flugzeuge wuchs. Die Mensch-Maschine-Schnittstelle Cockpit veränderte sich im Spannungsfeld von verfügbaren Technologien und politischen, sozio-ökonomischen sowie kulturellen Einflussfaktoren. Die Dissertation untersucht den Wandel des sozio-technischen Systems Cockpit von den Anfängen der Motorluftfahrt bis in die...
»
Translated abstract:
The aircraft cockpit is part of a large-scale aviation system, which complexity of the components, displays and controls grew parallel to the development and performance of the aircraft. The human-machine interface cockpit changed, because of the tension between available technologies as well as political, socio-economic and cultural factors. The thesis examines the transformation of the socio-technical system cockpit from the beginnings of engine powered aviation until the 1970s and keeps in particular the view of the manufacturer-user relationship.
«
The aircraft cockpit is part of a large-scale aviation system, which complexity of the components, displays and controls grew parallel to the development and performance of the aircraft. The human-machine interface cockpit changed, because of the tension between available technologies as well as political, socio-economic and cultural factors. The thesis examines the transformation of the socio-technical system cockpit from the beginnings of engine powered aviation until the 1970s and keeps in pa...
»