User: Guest  Login
More Searchfields
Simple search
Original title:
Die „Digital Hand“ in der deutschen Konsumgüterwirtschaft: Die Digitalisierung der Waren- und Datenströme zwischen den Lebensmittelhändlern und -herstellern in der Bundesrepublik Deutschland im internationalen Kontext (1965 – 1989). Eine Untersuchung an der Schnittstelle von Technik- und Wirtschaftsgeschichte
Translated title:
The “Digital Hand“ in the German consumer goods industry: The digitization of the flow of goods and data between food retailers and producers in West Germany in an international context (1965 – 1989). An analysis at the interface of the history of technology and business
Author:
Menke, Annika
Year:
2016
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Zachmann, Karin (Prof. Dr.)
Referee:
Zachmann, Karin (Prof. Dr.); Roosen, Jutta (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
GES Geschichte; WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
Digitalisierung, digitale Techniken, BRD, Kommunikationssystem, Netzwerk, Artikelnummer, Lebensmittelhändler, Konsumgüterwirtschaft, Marktgestaltung
Translated keywords:
digitization, digital information and communication technology, West Germany, communication system, network, article number, food retailers, consumer goods industry, shaping the market
TUM classification:
TEC 050d; GES 010d
Abstract:
Die technikhistorische Dissertation analysiert die Digitalisierung der Waren- und Datenströme zwischen den Lebensmittelhändlern und -herstellern in der Bundesrepublik Deutschland im internationalen Kontext mit dem Fokus auf die Entwicklung der Standardisierungsorganisation Centrale für Coorganisation (heute GS1 Germany) und ihrer Projekte von Mitte der 1960er Jahre bis 1989. Die Untersuchung zeigt auf, wie sich die Händler über handelsstufen-, branchenübergreifende und international kompatible S...     »
Translated abstract:
The dissertation analyses the digitization of the flow of goods and data between food retailers and producers in West Germany in an international context, with a particular focus on the development of the standardization organization Centrale für Coorganisation (now GS1 Germany) and its projects from the mid-1960s to 1989. The study demonstrates how retailers have appropriated digital technology by developing standardization encompassing different levels of trade and industry. Furthermore, it sh...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1276448
Date of submission:
21.09.2015
Oral examination:
17.02.2016
File size:
2703983 bytes
Pages:
428
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20160217-1276448-1-1
Last change:
09.06.2016
 BibTeX