Factors and Conditions for Candidate Teachers‘ Experience of Coherence and Support at Induction Phase
Translated title:
Einschätzung der Referendare und Referendarinnen zu den Rahmenbedingungen und zu den Bedingungsfaktoren für das wahrgenommene Kohärenzempfinden und die Unterstützung während des Referendariats
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Stürmer-Schröpfer, Kathleen (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
teacher education, preservice teachers, professional development, coherence
TUM classification:
EDU 640d
Abstract:
The transition from teacher education at university to the professional life at school is central to a smooth entry and sustainable evolution of a teaching career. During this phase, an expedient connection of theory and practice can take place, if candidate teachers are induced systematically and supported comprehensively. This dissertation explores candidate teachers’ professional preparation at university and the conditions that contribute to explaining their experience of coherence through support, social relatedness, working atmosphere and feedback during induction phase.
«
The transition from teacher education at university to the professional life at school is central to a smooth entry and sustainable evolution of a teaching career. During this phase, an expedient connection of theory and practice can take place, if candidate teachers are induced systematically and supported comprehensively. This dissertation explores candidate teachers’ professional preparation at university and the conditions that contribute to explaining their experience of coherence through s...
»
Translated abstract:
Der Übergang von der universitären Lehrerausbildung zum Beruf als Lehrperson – das Referendariat – ist ein zentraler Bestandteil für einen erfolgreichen beruflichen Einstieg und eine nachhaltige professionelle Entwicklung. Während dieser Phase kann eine sinnvolle Verknüpfung von Theorie und Praxis stattfinden durch eine systematische Einführung in den Beruf und umfassende Unterstützung. Diese Dissertation beschreibt und untersucht empirisch, wie prädiktiv die universitäre Vorbereitung und die Unterstützung im Referendariat für das wahrgenommene Kohärenzerleben der Referendarinnen und Referendare sind.
«
Der Übergang von der universitären Lehrerausbildung zum Beruf als Lehrperson – das Referendariat – ist ein zentraler Bestandteil für einen erfolgreichen beruflichen Einstieg und eine nachhaltige professionelle Entwicklung. Während dieser Phase kann eine sinnvolle Verknüpfung von Theorie und Praxis stattfinden durch eine systematische Einführung in den Beruf und umfassende Unterstützung. Diese Dissertation beschreibt und untersucht empirisch, wie prädiktiv die universitäre Vorbereitung und die Un...
»