Prenzel, Manfred (Prof. Dr.); Bauer, Johannes (Priv.-Doz. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Engagement und Beanspruchung von Lehrpersonen, Zielorientierungen, Selbstwirksamkeitserwartung, Berufseinstieg von Lehrpersonen
Translated keywords:
commitment and stress of teachers, goal orientations, self-efficacy, career entry
Abstract:
Die Dissertation untersucht die Entstehung von Engagement und Beanspruchung von Lehrpersonen am Übergang von der Ausbildung in den Beruf. Das Job Demands-Resources Modell wird durch die Lern- und Vermeidungsleistungszielorientierung, die allgemeine Selbstwirksamkeits- sowie die Lehrerselbstwirksamkeitserwartung, die Extraversion und den Neurotizismus ergänzt und empirisch mittels Pfadanalysen geprüft. Aus den Befunden geht hervor, dass das Engagement und die Beanspruchung durch unterschiedliche Prädiktoren beeinflusst werden, sowie dass die Arbeitsplatzmerkmale mediierend zwischen den Personenmerkmalen und dem Arbeitserleben wirken.
«
Die Dissertation untersucht die Entstehung von Engagement und Beanspruchung von Lehrpersonen am Übergang von der Ausbildung in den Beruf. Das Job Demands-Resources Modell wird durch die Lern- und Vermeidungsleistungszielorientierung, die allgemeine Selbstwirksamkeits- sowie die Lehrerselbstwirksamkeitserwartung, die Extraversion und den Neurotizismus ergänzt und empirisch mittels Pfadanalysen geprüft. Aus den Befunden geht hervor, dass das Engagement und die Beanspruchung durch unterschiedliche...
»
Translated abstract:
The thesis examines the development of work engagement and stress of prospective teachers during the transition from training to a job. The Job Demands-Resources Model is supplemented by the learning- and performance avoidance goal-orientation, general self-efficacy, teacher self-efficacy, extraversion and neuroticism and empirically tested by using path analysis. The results show, that commitment and stress are influenced by different predictors and that the job characteristics play a mediation role between personal characteristics and the job experience.
«
The thesis examines the development of work engagement and stress of prospective teachers during the transition from training to a job. The Job Demands-Resources Model is supplemented by the learning- and performance avoidance goal-orientation, general self-efficacy, teacher self-efficacy, extraversion and neuroticism and empirically tested by using path analysis. The results show, that commitment and stress are influenced by different predictors and that the job characteristics play a mediation...
»