This dissertation builds on research examining individual differences in students’ cognitive and motivational-affective characteristics manifested in student profiles and research on cognitive processes underlying teachers’ judgment when faced with the challenge of assessing complex student profiles. First, five complex student profiles were identified in maths and German language arts. Second, eye-tracking revealed that the distribution of attention among several students and the concomitant collection of judgment-relevant informative cues was related to a higher judgment accuracy.
«
This dissertation builds on research examining individual differences in students’ cognitive and motivational-affective characteristics manifested in student profiles and research on cognitive processes underlying teachers’ judgment when faced with the challenge of assessing complex student profiles. First, five complex student profiles were identified in maths and German language arts. Second, eye-tracking revealed that the distribution of attention among several students and the concomitant co...
»
Übersetzte Kurzfassung:
Diese Dissertation knüpft an Forschung an, die individuelle Unterschiede in den kognitiven und motivational-affektiven Charakteristika von Schülern untersucht (manifestiert in sog. Schülerprofilen), sowie an Forschung, welche die zugrundeliegenden kognitiven Prozesse während des Beurteilungsprozess von Schülerprofilen beleuchtet. Zunächst wurden fünf komplexe Schülerprofile in den Fächern Mathematik und Deutsch identifiziert. Zweitens zeigte Eye-Tracking, dass die Verteilung der Aufmerksamkeit auf mehrere Schüler und das damit verbundene Sammeln von urteilsrelevanten Hinweisen mit einer höheren Urteilsgenauigkeit verbunden war.
«
Diese Dissertation knüpft an Forschung an, die individuelle Unterschiede in den kognitiven und motivational-affektiven Charakteristika von Schülern untersucht (manifestiert in sog. Schülerprofilen), sowie an Forschung, welche die zugrundeliegenden kognitiven Prozesse während des Beurteilungsprozess von Schülerprofilen beleuchtet. Zunächst wurden fünf komplexe Schülerprofile in den Fächern Mathematik und Deutsch identifiziert. Zweitens zeigte Eye-Tracking, dass die Verteilung der Aufmerksamkeit a...
»