Virtualisierung und Software-Parallelisierung für Fail-Operational Multicore-Domänensteuergeräte in der Automobilindustrie
Translated title:
Virtualization and Software Parallelization for Automotive Fail Operational Multicore Domain Control Units
Author:
Kohn, André
Year:
2017
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Herkersdorf, Andreas (Prof. Dr.)
Referee:
Herkersdorf, Andreas (Prof. Dr.); Becker, Jürgen (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Language:
de
Subject group:
ELT Elektrotechnik
TUM classification:
DAT 200d
Abstract:
Die Themenfelder Fail-Operational, Virtualisierung und Software-Parallelisierung stellen entscheidende Aspekte zukünftiger Multicore-basierter Domänensteuergeräte und E/E-Architekturen in (hoch-)automatisierten Fahrzeugen dar. Im Rahmen dieser Arbeit werden zwei Virtualisierungsmechanismen für Safety-relevante Steuergeräte entwickelt und die Messergebnisse mit einer modellbasierten Simulation verglichen. Zudem enthält die Arbeit den Eignungsnachweis für einen Fail-Operational-Ansatz auf Basis einer Markov-Ketten-gestützten Zuverlässigkeitsuntersuchung. Ein weiterer Bestandteil ist die Software-Parallelisierung einer seriennahen Fahrwerkfunktion.
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Die Themenfelder Fail-Operational, Virtualisierung und Software-Parallelisierung stellen entscheidende Aspekte zukünftiger Multicore-basierter Domänensteuergeräte und E/E-Architekturen in (hoch-)automatisierten Fahrzeugen dar. Im Rahmen dieser Arbeit werden zwei Virtualisierungsmechanismen für Safety-relevante Steuergeräte entwickelt und die Messergebnisse mit einer modellbasierten Simulation verglichen. Zudem enthält die Arbeit den Eignungsnachweis für einen Fail-Operational-Ansatz auf Basis ei...
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Translated abstract:
Fail operational, virtualization and software parallelization are major aspects when designing the software and hardware architecture for future multicore domain control units (DCUs) and E/E architecture in (highly) automated vehicles. In this thesis, two different virtualization mechanisms for safety-related DCUs are developed and evaluated. The implementation results are compared to a model-based simulation. Furthermore, a Markov chain-based reliability analysis shows the appropriateness of a fail operational concept. Another section presents an approach for software parallelization of a close-to-production chassis function.
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Fail operational, virtualization and software parallelization are major aspects when designing the software and hardware architecture for future multicore domain control units (DCUs) and E/E architecture in (highly) automated vehicles. In this thesis, two different virtualization mechanisms for safety-related DCUs are developed and evaluated. The implementation results are compared to a model-based simulation. Furthermore, a Markov chain-based reliability analysis shows the appropriateness of a...
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