Development and application of a superstructure-based optimization method for energy system design under consideration of part-load efficiencies
Translated title:
Multimodale Standortenergiesysteme
Translated subtitle:
Entwicklung und Anwendung einer superstrukturbasierten Optimierungsmethode für das Energiesystemdesign unter Berücksichtigung von Teillastwirkungsgraden
Author:
Thiem, Sebastian M.
Year:
2017
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Hamacher, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Hamacher, Thomas (Prof. Dr.); Schulenberg, Thomas (Prof. Dr.)
Energy system design, Multi-modal energy systems, Technical superstructure, Part-load efficiencies, Mixed-integer linear programming, Turbine inlet air cooling, Ice-storage-integrated desalination, Techno-economic assessment, Sensitivity analysis, Airports
The objective of this Thesis was to develop a method for the optimal design of on-site multi-modal energy systems. The method can select the optimal energy technologies from a comprehensive technical superstructure and optimize their operating strategies. Part-load efficiencies and turbine inlet air cooling were integrated through an innovative modeling framework. The method was applied to on-site energy systems in thirteen cities. The results show that optimized on-site generation could achieve significant cost savings by using trigeneration systems, photovoltaic, heat pumps, compression chillers and thermal energy storages.
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The objective of this Thesis was to develop a method for the optimal design of on-site multi-modal energy systems. The method can select the optimal energy technologies from a comprehensive technical superstructure and optimize their operating strategies. Part-load efficiencies and turbine inlet air cooling were integrated through an innovative modeling framework. The method was applied to on-site energy systems in thirteen cities. The results show that optimized on-site generation could achieve...
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Translated abstract:
Zielsetzung dieser Arbeit war die Entwicklung einer Methode für das Energiesystemdesign von multimodalen Energiesystemen. Die Methode kann die optimalen Technologien aus einer umfangreichen Superstruktur ermitteln sowie deren Betrieb optimieren. Teillastwirkungsgrade und Turbineneinlassluftkühlung wurden durch ein innovatives Modellierungsframework eingebunden. Die Methode wurde auf die Energiesysteme von Flughäfen und Campus in dreizehn Städten angewendet. Die Ergebnisse zeigen, dass durch optimierte Eigenerzeugung unter Verwendung von Kraft-Wärme-Kälte-Kopplungsanlagen, Photovoltaik, Wärmepumpen, Kompressionskältemaschinen und thermischen Energiespeichern signifikante Kosteneinsparungen möglich sind.
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Zielsetzung dieser Arbeit war die Entwicklung einer Methode für das Energiesystemdesign von multimodalen Energiesystemen. Die Methode kann die optimalen Technologien aus einer umfangreichen Superstruktur ermitteln sowie deren Betrieb optimieren. Teillastwirkungsgrade und Turbineneinlassluftkühlung wurden durch ein innovatives Modellierungsframework eingebunden. Die Methode wurde auf die Energiesysteme von Flughäfen und Campus in dreizehn Städten angewendet. Die Ergebnisse zeigen, dass durch opti...
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