Customer Integration 4.0: Leveraging Customer Knowledge in Innovation Processes by Using Digital Technologies
Translated title:
Kundenintegration 4.0: Nutzung von Kundenwissen in Innovationsprozessen anhand digitaler Technologien
Author:
Füller, Kathrin
Year:
2017
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.)
Referee:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.); Raasch, Christina (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
Open Innovation, Customer Integration, User Experience, Co-Creation, Mass Customization, Decision Support Systems, Knowledge Management
Translated keywords:
Open Innovation, Kundenintegration, User Experience, Co-Creation, Mass Customization, Entscheidungsunterstützungssysteme, Wissensmanagement
TUM classification:
WIR 523d
Abstract:
Companies increasingly open their innovation processes to integrate external stakeholders such as customers. This thesis provides a decision support system, an ontology, and a software platform for knowledge management in customer integration as well as guidelines for the design of IT-based customer integration methods with regards to usability and user experience. The thesis takes a mixed-methods research approach by combining qualitative and quantitative research methods.
Translated abstract:
Unternehmen öffnen zunehmend ihre Innovationsprozesse, um externe Stakeholder wie Kunden in ihre Innovationsprozesse einzubinden. Diese Dissertation liefert ein Entscheidungsunterstützungssystem, eine Ontologie und eine Software-Plattform für das Wissensmanagement in der Kundenintegration sowie Richtlinien für die Gestaltung von IT-basierten Kundenintegrationsmethoden im Hinblick auf Usability und User Experience. Hierfür wurden qualitative wie quantitative Forschungsmethoden angewendet.