Schieberle, Peter (Prof. Dr.); Engel, Karl-Heinz (Prof. Dr.); Cordero, Chiara E. (Prof. Dr.); Hofmann, Thomas (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
CHE Chemie; LEB Lebensmitteltechnologie
TUM classification:
CHE 500d
Abstract:
The aroma is a major driver for the acceptance of green tea beverages influencing both the quality and the market value of the tea variety. By application of the Sensomics approach the key aroma compounds in freshly prepared beverages of high-quality green teas (pan-fired, steamed, and roasted) were identified and differences in the overall aroma profiles were elucidated on a molecular basis. Quantitative measurements of selected aroma compounds in fresh and processed tea leaves revealed significant changes in odor activities of single components induced by withering and pan-firing, two important processing steps in Chinese green tea manufacturing.
«
The aroma is a major driver for the acceptance of green tea beverages influencing both the quality and the market value of the tea variety. By application of the Sensomics approach the key aroma compounds in freshly prepared beverages of high-quality green teas (pan-fired, steamed, and roasted) were identified and differences in the overall aroma profiles were elucidated on a molecular basis. Quantitative measurements of selected aroma compounds in fresh and processed tea leaves revealed signifi...
»
Translated abstract:
Das Aroma des Grüntee-Getränks ist von zentraler Bedeutung für die Akzeptanz und bestimmt maßgeblich die Qualität und den Handelswert der Teesorte. Durch Anwendung des Sensomics Konzeptes wurden die Schlüsselaromastoffe in frisch zubereiteten Getränken aus hochwertigen grünen Tees (pfannenerhitzt, gedämpft und geröstet) identifiziert und Unterschiede in den Gesamtaromaprofilen auf molekularer Ebene geklärt. Anhand quantitativer Daten konnten starke Veränderungen in wichtigen Aromastoffen von frischen im Vergleich zu verarbeiteten Teeblättern aufgezeigt werden, die durch einzelne Verarbeitungsschritte (Welken, Pfannenerhitzen) bei der traditionellen Herstellung chinesischer Grüntees induziert werden.
«
Das Aroma des Grüntee-Getränks ist von zentraler Bedeutung für die Akzeptanz und bestimmt maßgeblich die Qualität und den Handelswert der Teesorte. Durch Anwendung des Sensomics Konzeptes wurden die Schlüsselaromastoffe in frisch zubereiteten Getränken aus hochwertigen grünen Tees (pfannenerhitzt, gedämpft und geröstet) identifiziert und Unterschiede in den Gesamtaromaprofilen auf molekularer Ebene geklärt. Anhand quantitativer Daten konnten starke Veränderungen in wichtigen Aromastoffen von fri...
»