The Interplay of Teacher Judgment Accuracies and Student Characteristics in Classroom Discourse
Translated title:
Das Zusammenspiel von Urteilsakkuratheiten von Lehrkräften und Schülercharakteristika im Unterrichtsgespräch
Author:
Weil, Maralena Veronika
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Seidel, Christina (Prof. Dr.)
Referee:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Holzberger, Doris (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
TUM classification:
EDU 640d
Abstract:
Student characteristics and accurate judgments of these play a central role in the context of classroom discourse. In Study I, multilevel analyses showed that student self-concept was predictive of classroom discourse patterns and adaptive teacher questioning behavior was found for students with lower pre-achievement. A Case Study of three teachers who participated in the Dialogic Video Cycle showed that students with initially low self-concept of ability benefited from the changes in classroom discourse. Teacher judgment accuracies of that student group improved, too.
«
Student characteristics and accurate judgments of these play a central role in the context of classroom discourse. In Study I, multilevel analyses showed that student self-concept was predictive of classroom discourse patterns and adaptive teacher questioning behavior was found for students with lower pre-achievement. A Case Study of three teachers who participated in the Dialogic Video Cycle showed that students with initially low self-concept of ability benefited from the changes in classroom...
»
Translated abstract:
Im Unterrichtsgespräch spielen Schülercharateristika und deren akkurate Einschätzung eine zentrale Rolle. Studie I zeigt, ein adaptives Frageverhalten für Schüler mit geringerem Vorwissen und unterstreicht die Bedeutung des Fähigkeitsselbstkonzepts für das Unterrichtsgespräch. Eine Fallstudie von drei am Dialogischen Videozirkel teilnehmenden Lehrkräften zeigte, dass SchülerInnen mit anfänglich geringerem Fähigkeitsselbstkonzept von den Veränderungen im Unterrichtsgespräch profitierten. Die Akkuratheit der Lehrereinschätzungen dieser Schülergruppe verbesserte sich besonders.
«
Im Unterrichtsgespräch spielen Schülercharateristika und deren akkurate Einschätzung eine zentrale Rolle. Studie I zeigt, ein adaptives Frageverhalten für Schüler mit geringerem Vorwissen und unterstreicht die Bedeutung des Fähigkeitsselbstkonzepts für das Unterrichtsgespräch. Eine Fallstudie von drei am Dialogischen Videozirkel teilnehmenden Lehrkräften zeigte, dass SchülerInnen mit anfänglich geringerem Fähigkeitsselbstkonzept von den Veränderungen im Unterrichtsgespräch profitierten. Die Akku...
»