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Original title:
Aeromechanics and Aeroacoustics Analysis of Active Camber Morphing Rotor Systems using a Vortex Particle Method
Translated title:
Aeromechanik- und Aeroakustikanalyse von Rotorensystemen mit aktiver Wölbungsänderung unter Verwendung der Wirbelpartikelmethode
Author:
Kumar, Sumeet
Year:
2025
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Institution:
Hubschraubertechnologie (Prof. Yavrucuk)
Advisor:
Hajek, Manfred (Prof. Dr.)
Referee:
Hajek, Manfred (Prof. Dr.); Rauleder, Juergen (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
rotorcraft ; helicopter ; aeromechanics ; comprehensive analysis ; aerodynamics ; aeroacoustics ; vortex particle method ; rotor wake ; active rotor ; coaxial rotor ; coaxial counter-rotating rotor ; CCR ; rotor power ; vibrations ; rotor noise
Translated keywords:
Hubschrauber ; Aeromechanik ; umfassende Analyse ; Aerodynamik ; Aeroakustik ; Wirbelteilchenmethode ; Rotornachlauf ; aktiver Rotor ; koaxialer Rotor ; koaxialer gegenläufiger Rotor ; CCR ; Rotorleistung ; Vibrationen ; Rotorlärm
TUM classification:
VER 500; VER 562; VER 590
Abstract:
This work investigates the impact of active camber morphing of rotor blades on overall power consumption, hub vibrations and aeroacoustic noise emissions. For this purpose a comprehensive analysis framework was used and augmented with vortex particle method-based rotor wake solver and Ffowcs Williams-Hawkings equation-based acoustic solver. Different rotor systems—Bo 105, HART II, coaxial contra-rotating rotor—were used for verifying and validating different aspects of the simulation toolchain.
Translated abstract:
In dieser Arbeit werden die Auswirkungen einer aktiven Sturzverformung der Rotorblätter auf die Gesamtleistungsaufnahme, die Vibrationen und die Lärmemissionen untersucht. Zu diesem Zweck wurde ein Analyserahmen verwendet und mit einem Wirbelpartikel-Solver und einem auf der Ffowcs Williams-Hawkings-Gleichung basierenden Akustik-Solver ergänzt. Verschiedene Rotorsysteme—Bo 105, HART II, koaxialer Rotor— wurden zur Verifizierung und Validierung der Simulationstoolchain verwendet.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1755659
Date of submission:
09.10.2024
Oral examination:
11.02.2025
File size:
119142423 bytes
Pages:
203
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bvb:91-diss-20250211-1755659-0-4
Last change:
06.03.2025
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