User: Guest  Login
Original title:
Stimulation-based language mapping in context of speech fluency and language deficits: Towards patient- and deficit-tailored mapping paradigms
Translated title:
Stimulationsbasierte Sprachkartierungen im Kontext von Redefluss- und Sprachdefiziten: Auf dem Weg zu patienten- und defizitangepassten Kartierungsparadigmen
Author:
Kram, Leonie Maria Christa Lydia
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Medicine and Health
Institution:
Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie (Prof. Meyer)
Advisor:
Krieg, Sandro M. (Prof. Dr.)
Referee:
Ille, Sebastian (Priv.-Doz. Dr.); Heinen, Florian (Prof. Dr.); Forkel, Stephanie J. (Priv.-Doz. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MED Medizin
TUM classification:
MED 600
Abstract:
This thesis assessed the impact of stuttering and aphasia on specificity, reliability and feasibility of stimulation-based language mappings. It demonstrated the necessity of symptom differentiation from stimulation-induced disruptions by trained specialists. A new non-overt comprehension paradigm allowed reliable language mappings in controls and severely expressive aphasic patients. Hence, patient- and deficit-tailored mapping paradigms are pivotal to support preservation of functionality.
Translated abstract:
Diese Dissertation untersuchte den Einfluss von Stottern und Aphasie auf Spezifität, Reliabilität und Durchführbarkeit stimulationsbasierter Sprachkartierungen. Sie zeigte die Notwendigkeit der Differenzierung zwischen Symptomen und stimulationsinduzierten Störungen durch Spezialistinnen und Spezialisten. Ein neuer non-verbaler Verständnistest ermöglichte zuverlässige Kartierungen bei gesunden Kontrollpersonen sowie bei Hirntumorerkrankten mit schwerer expressiver Aphasie. Daher sind für den bes...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1739606
Date of submission:
15.04.2024
Oral examination:
05.11.2024
File size:
22663121 bytes
Pages:
113
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bvb:91-diss-20241105-1739606-1-4
Last change:
07.01.2025
 BibTeX