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Original title:
Multi-modal on-site energy systems
Original subtitle:
Development and application of a superstructure-based optimization method for energy system design under consideration of part-load efficiencies
Translated title:
Multimodale Standortenergiesysteme
Translated subtitle:
Entwicklung und Anwendung einer superstrukturbasierten Optimierungsmethode für das Energiesystemdesign unter Berücksichtigung von Teillastwirkungsgraden
Author:
Thiem, Sebastian M.
Year:
2017
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Hamacher, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Hamacher, Thomas (Prof. Dr.); Schulenberg, Thomas (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
ELT Elektrotechnik; ERG Energietechnik, Energiewirtschaft
Keywords:
Energy system design, Multi-modal energy systems, Technical superstructure, Part-load efficiencies, Mixed-integer linear programming, Turbine inlet air cooling, Ice-storage-integrated desalination, Techno-economic assessment, Sensitivity analysis, Airports
Translated keywords:
Energiesystemdesign, Multimodale Energiesysteme, Technische Superstruktur, Teillastwirkungsgrade, Gemischt-ganzzahlig lineare Programmierung, Turbineneinlassluftkühlung, Eisspeicher-integrierte Entsalzung, Technisch-wirtschaftliche Betrachtung, Sensitivitätsanalyse, Flughäfen
TUM classification:
ERG 700d
Abstract:
The objective of this Thesis was to develop a method for the optimal design of on-site multi-modal energy systems. The method can select the optimal energy technologies from a comprehensive technical superstructure and optimize their operating strategies. Part-load efficiencies and turbine inlet air cooling were integrated through an innovative modeling framework. The method was applied to on-site energy systems in thirteen cities. The results show that optimized on-site generation could achieve...     »
Translated abstract:
Zielsetzung dieser Arbeit war die Entwicklung einer Methode für das Energiesystemdesign von multimodalen Energiesystemen. Die Methode kann die optimalen Technologien aus einer umfangreichen Superstruktur ermitteln sowie deren Betrieb optimieren. Teillastwirkungsgrade und Turbineneinlassluftkühlung wurden durch ein innovatives Modellierungsframework eingebunden. Die Methode wurde auf die Energiesysteme von Flughäfen und Campus in dreizehn Städten angewendet. Die Ergebnisse zeigen, dass durch opti...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1342482
Date of submission:
18.01.2017
Oral examination:
21.12.2017
File size:
10017662 bytes
Pages:
220
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20171221-1342482-1-9
Last change:
25.01.2018
 BibTeX