User: Guest  Login
Original title:
Auswahlgespräche als Instrument der Eignungsprüfung zum Lehramtsstudium
Original subtitle:
Möglichkeiten und Grenzen am Beispiel der TUM School of Education
Translated title:
Admission Interviews as Aptitude Testing Tool for Teacher Training
Translated subtitle:
Potential and Limitations Illustrated by the Example of the TUM School of Education
Author:
Frost, Franziska
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.)
Referee:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.); Seidel, Christina (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Auswahlgespräche, Eignungsfeststellung, Hochschulzugang zum Lehramtsstudium
Translated keywords:
Admission Interviews, Aptitude Testing, Admission to Teacher Training
TUM classification:
EDU 510d
Abstract:
Die Dissertation umfasst eine Evaluation von Auswahlgesprächen als selektives und beratendes Instrument der Eignungsprüfung zum Lehramtsstudium. Anhand von quantitativen und qualitativen Daten einer Bewerberkohorte (N = 237) an der TUM School of Education werden Selektionseffekte, die Durchführungsqualität sowie die Akzeptanz von Auswahlgesprächen empirisch untersucht. Ziel ist es, das angewandte Zulassungsverfahren zu optimieren und hochschulübergreifende Empfehlungen für den Einsatz und die Ge...     »
Translated abstract:
The dissertation evaluates admission interviews as a selective and advisory aptitude testing tool for teacher training. Quantitative and qualitative data of a cohort of applicants for teacher training (N = 237) at the TUM School of Education are analysed with regard to selection effects, the quality of implementation and the acceptance of admission interviews. The aim is to optimise the admission procedure and to develop recommendations concerning the implementation and conception of admission i...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1246133
Date of submission:
31.03.2015
Oral examination:
22.07.2015
File size:
3196879 bytes
Pages:
337
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20150722-1246133-1-9
Last change:
18.09.2015
 BibTeX