Optimization of Vehicle Sharing Systems
Unconstraining, Systemanalyse, Dynamisches Pricing
Hardt, Cornelius
TUM School of Engineering and Design
Bogenberger, Klaus (Prof. Dr.)
Bogenberger, Klaus (Prof. Dr.); Pickl, Stefan (Prof. Dr.); Minner, Stefan (Prof. Dr.)
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
vehicle sharing system, free floating; car sharing; pricing; dynamic; unconstraining; clustering; Analysis; MDP; ADP, MPC
vehicle sharing systeme, free-floating, carsharing, pricing, dynamisch; unconstraining; clustering; Analyse; MDP; ADP, MPC
BAU 850; BAU 875
The thesis at hand explores the steps necessary to optimize a Vehicle Sharing System in free-floating mode. A novel unconstraining algorithm is presented to estimate real demand from rental data. A clustering is presented that reduces dimensionality in system analysis. Finally, a dynamic pricing is introduced, utilizing a Markov- Decision-Process Modelling and a full dynamic pricing policy. With the approach presented, increases of up to 10% in profit can be generated.
Die vorliegende Arbeit untersucht die Schritte zur Optimierung eines Free-floating Sharing-Systems. Ein neuer Unconstraining-Algorithmus wird präsentiert der die tatsächliche Nachfrage aus Mietdaten abschätzen, sowie ein Clustering, welches die Dimensionen in der Systemanalyse reduziert. Schlussendlich wird ein Dynamisches Pricing vorgestellt basierend auf einem Markov-Decision-Prozess sowie einer Pricing Policy. Der vorgestellte Ansatz ermöglicht Gewinnsteigerungen um bis zu 10%.
27.09.2022
15.05.2023