Original title:
Diagrammkompetenz als biologiedidaktische Aufgabe für die Lehrerbildung
Original subtitle:
Konzeption, Entwicklung und empirische Validierung eines Strukturmodells zum diagrammspezifischen Professionswissen im biologischem Kontext
Translated title:
Diagram competence as a task in biology education for the teacher training
Translated subtitle:
Conception, development and empirical validation of a structural model of the diagram-specific professional knowledge in a biological context
Author:
von Kotzebue, Lena
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.)
Referee:
Nerdel, Claudia (Prof. Dr.); Prechtl, Helmut (Prof. Dr.); Reiss, Kristina (Prof. Dr.)
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Diagramme, Naturwissenschaftlicher Unterricht, Professionswissen
Translated keywords:
diagrams, graphs, science education, teachers' professional knowledge
Der sach- und adressatengerechte Umgang mit Diagrammen ist ein wichtiges Merkmal der naturwissenschaftlichen Unterrichtsqualität. Auf der Basis aktueller Forschungsliteratur zur Diagrammkompetenz und Lehrerprofessionalität wurden Komponenten herausgearbeitet, die (angehende) Biologielehrkräfte beherrschen sollten, um Diagramme im Unterricht lernwirksam einsetzen zu können. Hierzu wurde ein fachspezifisches Testinstrument entwickelt und mittels Strukturgleichungsmodellen auf Gültigkeit überprüft.
The appropriate and target group related analysis or construction of scientific diagrams is a characteristic trait of science instructional quality. Based on the current literature on diagrammatic knowledge and teacher professionalism, components have been worked out which (future) biology teachers should be familiar with to be able to effectively teach the use of diagrams in their lessons. To measure these skills we checked them in a subject-specific test with structural equation models.
Date of submission:
12.11.2013