Massenspektrometrische Identifizierung und Quantifizierung von Disulfidbindungen in Weizenmehl, -teig und -brot
Identification and quantitation of disulfide bonds in wheat flour, dough and bread by means of mass spectrometry
Lutz, Elena
Fakultät für Chemie
Prof. Dr. Peter Köhler
CHE Chemie
Ziel der Arbeit war es, Disulfidbindungen in Kleberproteinen des Weizens zu identifizieren und zu quantifizieren. Nach enzymatischer Partialhydrolyse von Weizenmehl wurden 14 Cystinpeptide mittels Flüssigkeitschromatographie-Massenspektrometrie mit alternierender Collision-Induced- und Electron-Transfer-Dissociation identifiziert. Erstmals wurde eine so genannte Kopf-Schwanz-Verknüpfung hochmolekularer Gluteninuntereinheiten nachgewiesen. Vier Cystinpeptide wurden mittels Stabilisotopenverdünnun...     »
The aim of this study was to identify and quantify disulfide bonds in wheat gluten. After enzymatic digestion of wheat flour 14 cystine-containing peptides were identified by means of liquid chromatography - mass spectrometry with alternating electron transfer and collision induced dissociation. One of the peptides represented a “head-to-tail” cross-link between HMW subunits of glutenin, which is an integral part of many gluten models. Finally, four cystine peptides were quantified by stable iso...     »
03.03.2014