Setup of a Neutron Scattering Facility for the Measurement of Scintillation Light Quenching Factors of Low-Temperature Detectors Used in the Direct Dark Matter Search Experiments CRESST and EURECA
Aufbau einer Neutronenstreueinrichtung zur Bestimmung der Quenchingfaktoren von Tieftemperatur-Detektoren zur Suche nach Dunkler Materie mit CRESST und EURECA
Ciemniak, Christian
Fakultät für Physik
von Feilitzsch, Franz (Prof. Dr.)
von Feilitzsch, Franz (Prof. Dr.); Ulrich, Andreas (Priv.-Doz. Dr.)
PHY Physik
Dark Matter, Quenching Factors, CRESST, EURECA, Neutron Scattering
Dunkle Materie, Quenchingfaktoren, CRESST, EURECA, Neutronenstreuung
“CRESST” employs scintillating CaWO4 crystals to search for Dark Matter (DM) induced nuclear recoils. The detector response to a nuclear recoil is described by the quenching factors (QFs). To measure the bulk QFs at low temperatures of ~20 mK, a dedicated neutron scattering facility has been set up. Nuclear recoils are induced here by using a pulsed neutron beam. Via a coincidence measurement it was possible to identify the recoiling nucleus (O, Ca, W). In the present work, the experimental setu...     »