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Original title:
Leading-Edge Vortex Control by Unsteady Blowing
Translated title:
Beeinflussung der Vorderkantenwirbel durch Instationäres Ausblasen
Author:
Buzica, Andrei
Year:
2021
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.)
Referee:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.); Kähler, Christian (Prof. Dr. habil.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Leading-Edge Vortex, Active Flow Control, Breakdown, Post-Stall
Translated keywords:
Vorderkantenwirbel, Aktive Strömungskontrolle, Wirbelaufplatzen, Post-Stall
TUM classification:
MTA 300d; VER 505d
Abstract:
At high incidences, a leading-edge vortex becomes unstable, endangering the flight stability and controllability of delta-wing configurations. Active flow control by pulsed blowing offers an effective mean for stabilising the vortex system and enlarging the flight envelope. Wind-tunnel experiments and numerical analysis demonstrated two positive effects on the flow field, when the unsteady jets were active: postponing the mean vortex breakdown position and reattaching the otherwise separated she...     »
Translated abstract:
Bei hohen Anstellwinkeln wird ein Vorderkantenwirbelsystem instabil und gefährdet die Flugstabilität und -steuerbarkeit von Deltaflügelkonfigurationen. Aktive Strömungskontrolle durch pulsierendes Ausblasen an der Vorderkante kann effizient dagegen wirken und kann die Flugbereichsgrenzen erweitern. Aus Windkanalversuchen und numerischen Simulationen resultieren zwei positive Effekte der pulsierenden Jets auf das Strömungsfeld: Die Stromabverlagerung des Wirbelaufplatzens und das Wiederanlegen de...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1575628
Date of submission:
12.10.2020
Oral examination:
22.07.2021
File size:
96204203 bytes
Pages:
224
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20210722-1575628-1-6
Last change:
26.11.2021
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