User: Guest  Login
Original title:
Belastungserleben und Bewältigungsressourcen bei Lehrkräften in Berufsintegrationsklassen
Translated title:
Stress-perception and coping skills of teachers in vocational integration classes
Author:
Simml, Maria Elisabeth
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Riedl, Alfred (Prof. Dr.)
Referee:
Riedl, Alfred (Prof. Dr.); Kimmelmann, Nicole (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
TUM classification:
EDU 730d
Abstract:
Die empirische Forschungsarbeit erfasst anhand einer quantitativen (Fragebogen AVEM) und qualitativen Datenerhebung (Leitfadeninterviews) Belastungsfaktoren und Bewältigungsressourcen von Lehrkräften in Berufsintegrationsklassen (Klassen für Neuzugewanderte, größtenteils Geflüchtete, mit Sprachförderbedarf). Auf Basis dieser Datengrundlage wird anhand Fallvergleichen der Frage nachgegangen, warum sich Personen mit gleichen oder ähnlichen Arbeitsanforderungen in ihrem arbeitsbezogenem Belastungse...     »
Translated abstract:
This empirical research uses a quantitative (‘AVEM’, a questionnaire on work-related behaviour and experience patterns) and qualitative survey (semi-structured interviews) to collect stress factors and coping skills of teachers in vocational integration classes (classes for immigrants, mainly refugees, with a need of German language support). Based on this data, comparative case analyses are used to investigate why individuals with the same or similar work requirements differ in their work-relat...     »
ISBN:
978-3-631-80100-0
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1475827
Date of submission:
27.02.2019
Oral examination:
28.06.2019
Last change:
12.09.2019
 BibTeX