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Original title:
Echtzeit-Simulation des Rotorabwinds von Hubschraubern und Kipprotor-Flugzeugen mit der Lattice-Boltzmann Methode
Translated title:
Real-Time Downwash Simulation for Helicopters and Tiltrotor Aircraft using the Lattice-Boltzmann Method
Author:
Friedmann, Ludwig Maximilian
Year:
2017
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Hajek, Manfred (Prof. Dr.)
Referee:
Hajek, Manfred (Prof. Dr.); Breitsamter, Christian (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
VER Technik der Verkehrsmittel
TUM classification:
VER 500d
Abstract:
Rotorabwind bildet im bodennahen Flug von Hubschraubern und Kipprotor-Flugzeugen ein erhebliches Gefährdungspotential. Die komplexen Strömungsphänomene können bislang nicht realitätsnah in der Trainingssimulation abgebildet werden. Im Rahmen dieser Arbeit wurde ein neuartiges Modell entwickelt, das eine echtzeitfähige Simulation des Rotorabwinds ermöglicht. Das Modell kann komplexe Randbedingungen zur Laufzeit erfassen und diese in der Strömungssimulation abbilden. Die Rechenergebnisse des Model...     »
Translated abstract:
Downwash of helicopters and tiltrotor aircraft in flight close to terrain poses significant dangers. The complex flow phenomena cannot be implemented in flight training simulators in an adequate manner yet. This thesis presents the development of a novel real-time capable downwash simulation model. The model is able to capture complex boundary conditions and incorporate their effects in its flow field calculation at simulation runtime. It is shown that the model’s calculation results are in good...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1325791
Date of submission:
07.11.2016
Oral examination:
23.03.2017
File size:
2425042 bytes
Pages:
152
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20170323-1325791-1-7
Last change:
19.04.2017
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